Często osoby związane z branżą marketingową spotykają się z pojęciami SEM i SEO. Bardzo często jednak te terminy są ze sobą mylone i wykorzystywane w kompletnie nieprawidłowych kontekstach.
Czym jest SEO?
SEO z angielskiego Search Engine Optimization to bardzo długodystansowy proces, który przynosi zadowalające efekty dopiero w dłuższej perspektywie czasowej. SEO wiąże się także z określeniem strategii i taktyk, tak, by nasze wyniki wyświetlały się jak najwyżej w wyszukiwarce. Właśnie po to wybierane są słowa kluczowe.
Dwa rodzaje SEO
W branży IT wyróżnia się dwa rodzaje SEO. Pierwszy rodzaj to SEO on-site. Chodzi w nim o to, aby strona została tak przygotowana, by była widoczna w wynikach wyszukiwania. Bardzo ważne jest to, żeby treści były zrozumiałe nie tylko dla odbiorców, ale i sztucznej inteligencji. Chodzi by stworzyć właściwe frazy i słowa klucze, odpowiednie treści i strukturę strony. Drugi rodzaj SEO to off-site. Jest to działanie zakazane. Jest to tzw. kupowanie linków, co jest niesprawiedliwą formą wzmocnienia fraz kluczowych i ulepszania pozycjonowanych stron.
Co to SEM?
SEM to Search Engine Marketing. W skład SEM wchodzi Pay Per Click (PPC czyli rozliczenia, powiązane z reklamą w Internecie) oraz SEO. Krótko ujmując SEM to każde działanie związane z marketingiem w Internecie. Taki marketing niesie za sobą wiele korzyści. Taka forma daje pewność, że nasza reklama zostanie wyświetlona grupie docelowej, dzięki użyciu słów kluczowych, które są zwykle wykorzystywane. Taka reklama nie jest narzucająca się, klient sam, wpisując daną frazę trafia na nią. Skuteczność tego rodzaju reklamy jest znacznie większa w porównaniu z tradycyjnymi formami. Podobnie jest z kosztami, są one znacznie niższe w porównaniu z pospolitą reklamą marketingową.
PPC
PPC czy Pay Per Click to jakby element modelu marketingowego. Polega na tym, że osoba inwestująca w tą formę reklamy nie płaci za nią, lecz za każde kliknięcie obserwatora. Tego typu rozwiązanie jest wykorzystywane przez Google poprzez Google AdWords.